Funderingar

Aven detta inlagg blir utan mina alskade svenska bokstaver!

Varfor kan inte Kanada vara en battre plats an Sverige? Pa manga vis ar det det. Men pa andra vis ar det langt efter. Lat mig borja med det daliga sa kan vi vara muntra pa slutet.

I Kanada kostar det pengar att ringa OCH ta emot samtal. Ja, aven med kanadensiskt nummer.

I Kanada kostar det att ha ett bankkonto. Da raknar jag inte internetbank och kort och grejer utan bara bankkontot!

I Kanada kor manga stora biljavlar som slukar bensin!

I Kanada ar avstanden enorma! (Kan ju i och for sig vara en fordel men om man vill aka runt som jag ar det dyrt och langt!)

I Kanada ar det bil och inte buss eller tag som galler.

I Kanada har de inget svenskt tangentbord!

I Kanada ar det MYCKET vanligt med hemmafruar. Visst, om kvinnan verkligen vill vara hemmafru ar det val inget fel med det. Men jag blir pa nat vis lite illamaende nar jag ser hur det funkar har. Att kvinnan ska stanna hemma ar nastan sjalvklart i manga hem har. Att kvinnan ska ta hand om allt i hemmet medan mannen jobbar sent varje dag och kommer hem till kall mat. Att kvinnan ska passa upp pa alla nar det bjuds pa kalas. Att kvinnan lagar maten och plockar disken ar sjalvklart. Varfor har jag forstorts sa av den oerhort overdrivna feminism som drabbat Sverige? (aterkommer till min hatkarlek for jamstalldheten senare)

Men sa det positiva! Det ack sa positiva!

I Kanada finns inget snus sa jag springer inte in i det beroendet igen!

I Kanada ar folk hur vanliga som helst!

I Kanada ar det som om man har tagit det basta fran den amerikanska kulturen och blandat den med europeisk kultur!

I Kanada finns det oerhort mycket utrymme och oerhort lite folk att fylla det tomma utrymmet.

I Kanada ar folk helt enkelt oppnare an i Sverige!

I Kanada finns ingen acklig jantelag!

I Kanada vet ingen om min tidigare historia!

I Kanada ar sjukvarden gratis.

I Kanada finns det sjukt mycket jobb!

Jag har skaffat mig ett telefonnummer. Ger vi inte ut har nej. Och ett bankkonto. Det haller jag for mig sjalv med. Jag har CV klart och boende pa G! Jobb kommer snart. Jag ar inte ett dugg orolig och nar jag val bara borjar leta jobb sa far jag ett pa momangen! Vem vill inte anstalla en svensk?

Jag ar valdigt trott pa forortslivet i Calgary! Har bott har sedan i onsdags forra veckan men var ivag over helgen. Lethbridge var awesome! Men ater till fororten. Jag har absolut inget att gora har annat an sitta pa internet hela dagarna. Jag vet inte hur jag tar mig in till stan for bussar och allt sant ar helt vardelost har. Jag vet var det finns en galleria men that's it! Finns inget mer att gora har!

Boende ar som sagt pa G. Vet en tjej som soker roommate och sen finns det en JAVLA massa annonser ute pa natet med. Var jag an hamnar sa ska det inte vara i en trakig vit familjeforort!

Jamstalldheten ja. I Sverige kanns det som om mannen nastan ar overflodig. Nu menar jag inte att penisen ar overflodig. Jag menar att den riktiga mannen ar overflodig. Han som vet vad han vill ha. Han som fan tar vad han vill ha. Han som ar manlig helt enkelt. Inte denna metrosexuella fjant som spatserar pa gatorna och narmast ar radd for sig sjalv och vad han *kan* gora! Mannen ar starkare an kvinnan alltsa ar mannen dalig.

Har ni tankt pa att forr i tiden ansags kvinnliga ord samre an manliga, till en viss del aven idag. Sjukskoterska ar till exempel lagre status an doktor. Nu skulle jag ju hellre ligga med en sjukskoterska an en doktor. Inte pga att jag har nagon bild av hur en doktor ser ut. Nej, det ar for att en sjukskoterska har kortare utbildning och darfor kan vara yngre an en doktor! Mitt logiska manliga tank in action. Aterkommer till det senare.

Men for att inte tappa traden mer. Manlighet borjar bli nagot daligt i Sverige. Att vara en riktig man ar helt enkelt inte bra i Aftonbajset och Exkrementen. De skriver artiklar om att "machomannen ar ute" och liknande. Men jag undrar en sak. Varfor i helvete finns det STORA biologiska skillnader mellan man och kvinna?

Mannen - Kvinnan
Stor - Liten
Stark - Klen
Beskyddare - Social
Lattare att bygga muskler - Lattare att lasa av den sociala matrisen
Lattare att pissa i det fria - Svarare att gora dito
Har sex sen kan det vara over (om han ar oansvarig) - har sex, sen kan hon ha 9 manader med en bulle i ugnen (fett eller bebis, fett eller bebis?)

Observera att det ar i relation till varandra. Att kvinnan ar liten och klen ar VERKLIGEN inget daligt i mina ogon. Snarare tvartom. Jag vill verkligen kanna mig som mannen. Han som kan lyfta runt pa sin kvinna!

Jag tycker att kvinnor och män ska ha lika rättigheter att få samma job och lön och såna liknande grejer. Men jag tycker att könlöshet är det mest oattraktiva jag vet! En kvinna som är maskulin funkar inte för mig. Varför skulle då en kvinna vilja ha en feminin man? (Denna del innehaller mina favoritbokstaver for jag kopierade detta fran ett forum jag skrivit det pa, detsamma galler en senare del. Det ar alltsa jag som skrivit det.)

Saga vad ni vill. Det FINNS sysslor/beteenden/klader/osv som ar mer lampade for man och sysslor/beteenden/klader/osv som ar mer lampade for kvinnor. Nu snackar jag genomsnittet. Det finns alltid undantag, det ar jag mycket medveten om. Men det finns en enkel evolutionar forklaring till detta. (Jag snackar givetvis evolution eftersom jag ar ateist. Men det ar en annan dags bloggande.)

Kolla på vår fysik! Är vi likadant byggda? Kan kvinnor bygga muskler lika lätt som män? Kan de bästa kvinnliga atleterna mäta sig med de manliga? Svaret på alla dessa frågor är: Nej! Vi är byggda för olika grejer. Om vi sen går över till att kolla vår mentalitet istället ser du att även där är skillnader! Kvinnor är mer känslomässiga och har oftare än män starkt vårdande drag! De vill ta hand om och de gör det med! Män är beskyddande och jägare, kvinnor är barnvakter och nätverksknytande! Detta är ju evolutionärt betingat! Män har fysiken för de skulle jaga, kvinnor kunde inte eftersom de blev gravida. Därför fick männen skaffa föda och skydda flocken. Kvinnor som stannade hemma hade en helt annan vardag att tampas med! De hade sociala rovdjur omkring sig i stället. De tog hand om barn och knöt sociala band. Kvinnor har en bättre förmåga att läsa sociala band än män naturligt och har ett enormt försprång på det planet.

Kvinnor ar mer kanslomassiga medan man ar mer logiska. Ett litet rad till alla man darute: Nar ni hamnar i en argumentation med en kvinna, forsok inte att overtyga henne logiskt. Tank efter lite. Har det NAGONSIN fungerat? Jag kan inte komma pa en enda gang. Nu menar jag inte att kvinnor ar dumma. Absolut inte. Men de reagerar precis likadant som vi man gor nar en kvinna gar efter en kansla. De kan forsta dig. Men du kan inte overtyga dem eftersom det inte ar pa detta vis en kvinna fattar sina beslut.

Nu menar jag inte att kvinnor ar samre lampade for logiska yrken som matematiker osv. Jag tror det ar lite skitsamma. Men kvinnor ar battre lampade rent fysiskt att ta hand om barn. Vilka ar det som har brost som det kommer mjolk ur? Inte fan har jag det i alla fall. Kvinnor har ett mycket starkare vardande drag an man. Medan man har ett mycket mer beskyddande drag an kvinnor. Sa lange det inte handlar om deras barn da en kvinna kan offra sig sjalv for att radda ungen.

Alltsa forstar jag inte varfor jag reagerar sa starkt pa denna hemmafru grejen. De verkar riktigt nojda med sina liv. Barnen verkar trivas och familjerna verkar mer tighta an de ar hemma. Men jag har av det svenska samhallet patvingats synen att allt som skiljer man och kvinnor ar daligt och det ar kvinnan som ar utgangspunkten.

Det ar bara man som valdtar. - I helvete! Jag har en manlig kompis som blivit valdtagen av en kvinna! Jag har INGEN kvinnlig kompis som blivit det. Dock har en varit nara. (De flesta tror val givetvis inte det, men det ar den bilden skvallerpressen ger)

Kallar du dig maskulist? Vilken mansgris du ar! - Dar har du ett perfekt exempel pa hur daligt det ar att vara man. Att ett ord for jamlikhet maste vara kvinnligt och om man gor en manlig motsvarighet innebar det givetvis att man vill ha ett patriarkaliskt samhalle! Varfor betyder inte feminist matriarkaliskt samhalle da?

Nu tror jag att jag maste satta punkt for mig sjalv. Nasta gang ska jag ta upp amnet: Horan och Madonnan. Mitt favorit amne. Jag ska aven beratta vilken jag skulle valja och varfor!

So long.


Kommentarer
Postat av: Peter PC Carlsson din käre fader

Heja Beppe, denna glödande argumentation känner jag igen. Flera gånger skrattade jag under tiden jag läste dit inlägg, kul som attan och riktigt tänkvärt. Jag håller inte med i allt men faktiskt i mycket av det du skriver.



Jag har nyligen skickat ut förfrågan till några av de som kollar min blogg (som jag också ofta läser) om de skulle vilja gästblogga hos mig. Så nu gör jag samma till dig.



Ovanstående inlägg vore tex kul att ha på min blogg, provokativt och tänkvärt.



Vad sägs.

2008-09-09 @ 12:35:58
URL: http://enbart.blogg.se/
Postat av: Amanda

Herrejävlar, det här måste vara det längsta blogginlägget i världshistorien! Mina ögon gick i kors efter halva...

2008-09-15 @ 16:49:28
URL: http://amheni.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0