Halvårsmarkören nära... del 2

Detta är del 2 av min halvårskrönika. Läs föregående inlägg före du läser detta.

Mitt liv i Calgary

Jag har mest hängt med mina roomies här i Calgary. Har ett gäng andra vänner med, mest från jobbet. Min föredetta chef var en av mina vänner. Han är 1 år yngre än mig! Han drog till Toronto i början av februari. Så jag kommer springa på honom där. Alltid skönt med en kontakt när man kommer till en ny plats.
  Klubbarna och pubarna har väl besökts rätt ofta. Mycket pengar har spenderats. Alkohol är bara aningen billigare än hemma. Då räknar jag in dricksen. Folk här kör ner till puben och kör hem. Inte direkt en bra vana. Man har egentligen inte så mycket till val. Antingen köra eller taxi. Taxi är dyrt. Sista tåget hem går klockan 1 på vardagar och 2 på helger tror jag. Inte direkt smart av staden att inte ha mer bussar och tåg på nätterna så folk inte köra fulla.
  Jag har som tidigare nämnts bott i ett hus här i Calgary. Någon form av villakvarter är det väl. Nära till universitetet och nära till mitt jobb. Typiskt nordamerikanskt villakvarter till utséendet.


76 Butler Crescent NW - mitt hus - på nyårsafton


Brentwood Boulevard på nyårsafton

Svenskar på besök

När jag varit här i nästan en månad kom Max och Hannes över. Vi hade planerat våra resor oberoende av varandra. Max och Hannes skulle åka skidor för hela slanten. De stannade hos mig i ett par veckor innan de flyttade in hos Colins farsa. Sen drog de till Manitoba och jobbade på en ranch i nån månad. Sen drog de till Banff.
  Min käre fader gav mig en underbar julklapp. Min bror fick en flygbiljett över till mig! Hade sjukt skoj över jul och nyår. Dagarna innan nyår kom även Max och Hannes tillbaka. Hade 3 svenskar att snacka med!
  Sen åkte Hampus hem och några veckor senare även Max och Hannes. Jag hade otroligt skoj när de var här allihopa och man sitter och saknar dem lite nu när de alla åkt hem. Men man vet ju att man kommer se dem igen ganska snart.

Min flytt till Toronto

Om en vecka flyttar jag till Toronto! En större stad med ca 5 miljoner invånare i storsdagsregionen, Greater Toronto Area, GTA. En kompis på mitt jobb har kontakter på en restaurang i Toronto. Hon ska skicka dem mitt cv så jag kanske kan få till en intervju när jag kommer dit. Jobba som servitör så kan man tjäna bra pengar.
  Boende har jag inte än. Det kommer när jag är där. Vill ju kolla på stället innan jag flyttar in. Kan väl bo på hostel första dagarna. Kolla upp lite lediga rum innan och kontakta dem och sen dra och kolla på det när jag kommit fram.
  Nästan precis vid halvårsmarkören gör jag denna flytt. Ska bli skönt att få ännu en nystart. En del saker här jag är mindre nöjd med. Så det får vi väl hoppas fixas till i Toronto! Tittar i skrivande stund på jobb och boende i Toronto. Boende ser definitivt positivt ut. Verkar nästan lite billigare. Jobb finns en del uppe som verkar helt ok. Även en del som verkar sämre men i alla fall ger en slant om det vill sig illa. Har hittat en biljett för $142 före skatt. Vilket är billigt i Nordamerika. Finns inget lågprisflyg som Ryan Air här. West Jet är väl billigast antar jag. Men man måste betala mer än skatt på sina biljetter helt enkelt. Så optimismen är på topp! Nu ska vi se vad Toronto har att erbjuda!



Downtown på avstånd.


Känns rätt amerikanskt va?


Downtown - Here I come!

Fortsättning följer efter ankomsten till Toronto

Kommentarer
Postat av: peter pc carlsson

Det är ett litet äventyr som du är med om. Hoppas att det löser sig lika bra för dig i Toronto som det gjorde i Calgary. Kommer du att träffa släkten innan du åker? Hälsa och säg tack. Ha det bäst.

2009-02-24 @ 12:58:30
URL: http://enbart.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0