Kom och köp!

Så har jag slutfört min träning.

De två senaste dagarna har jag haft träning för mitt jobb på Future Shop. Det har varit rätt skoj faktiskt. Känns som om det är en trevlig atmosfär på Future Shop.

Innan jag börjar berätta om mitt jobb kanske jag ska ge er lite information om företaget.

Future Shop grundades 1982 i Vancouver. 1990 hade de expanderat över hela Kanada. 2002 eller 2003 köpte Best Buy upp Future Shop och de båda företagen driver idag en dual brand strategy, d v s två företag i ett. Med Future Shop som den största i Kanada.

Omsättningen förra året var $5 miljarder! Deras mål är att dubbla det om några år, minns inte riktigt hur många. Ett företag så stort och med såna enorma resurser och reserver på banken känner knappt av att ekonomin faktiskt är ganska dålig. De har inte slagit av på takten med att öppna fler butiker eller anställa fler folk. Deras strategi är att köra på aggressivt som fan och komma ut ur krisen starkare än konkurrenterna.

Vad för slags företag är då Future Shop?
De är Kanadas motsvarighet till Elgiganten, Onoff och Siba hemma.

Vad kommer jag tjäna?
Jag har ingen lön. Jag jobbar på provision. Nu kanske ni tänker samma sak som jag tänkte först. Speciellt som alla ni som läser detta är svenskar. Men provision är inget fult ord. Jag är inte det minsta orolig att jag inte kommer tjäna några pengar. Jag är inte obekväm med att snacka med folk, så varför skulle jag inte kunna sälja kameror och mobiler? Det är det som är min avdelning.

Får jag rabatt som anställd? Ja för fan! Jag köper allt till inköpspris. Vilket betyder att det inte kommer bli någon rabatt på vissa varor, då affären faktiskt säljer dem med förlust. Men digitalkameror t ex blir det en ganska schysst rabatt på!

Min första "riktiga" dag är imorgon. Jag kommer börja dagen med lite mer träning, men hoppas på att få ge mig ut och sälja så fort som möjligt! Det är ju bara så jag får pengar, eller hur?

Till nästa stora händelse.

Halloween denna helgen. Min första Halloween. Men eftersom jag har min första dag i butiken imorgon så vet jag inte hur jag kommer jobba denna helgen. Jag har planerat att gå och kolla in min kompis Casey när han är DJ på ett ställe. De flesta av mina kompisar ska dit med. Hoppas att jag inte jobbar på söndag så jag kan ha kul utan att tänka på konsekvenserna.

Nu är klockan mycket, dags att sluta.

Puss
Beppe

Kommentarer
Postat av: peter pc carlsson

jag behöver ditt kontonummer.... sänd på mail

2008-11-04 @ 23:49:47
URL: http://enbart.blogg.se/
Postat av: peter pc carlsson

hoppas att allt funkade och att pengarna kommit fram

2008-11-08 @ 14:48:36
URL: http://enbart.blogg.se/
Postat av: peter pc carlsson

jag väntar på din gästblogg. kommer den nu eller :-)

2008-11-18 @ 23:56:51
URL: http://enbart.blogg.se/
Postat av: Linn (kusin) Andreasson

Hej kusin!

Hoppas allt är bra med dig och i Kanada (:

Ska hälsa från Lidhult, ha det bra kram.

2008-11-24 @ 21:41:49
URL: http://linnzaan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0