Halvårsmarkören nära...

Halvårsmarkören är nära! Bara några veckor kvar. Tänkte skriva ihop lite nu om det senaste halvåret. Vad jag gillat, vad jag inte gillat. En beskrivning av min nuvarande situation och en blick in i mina framtidsplaner! Jag har bestämt att skriva ett riktigt långt inlägg. Tycker att det krävs. Så häng med.

Dagarna innan min avresa

Jag minns att jag satt på morsans uteplats och hade dödsångest. Men samtidigt ville jag verkligen åka!
  Så fort jag hoppat in i lastbilen släppte denna ångest mer och mer. Så fort vi passerat Värnamo var det lugnt. Jag slappnade av mer och mer och tror till och med att jag somnade.
  Så anlände jag till Stockholm sent på natten. Satt uppe en stund och snackade med farsan. Gick på en promenad och snackade med brorsan på telefon. Sa hejdå eftersom jag inte trodde vi skulle ses på ett år.
  Nästa dag gick jag och Oskar och Amanda ut på stan. Shoppade lite onödig skit. Gick hem och gjorde mig iordning innan jag drog ut igen på krogen med dem igen. Hade en trevlig sista kväll.

Ankomsten till Vancouver

Efter en lång flygtur med mellanlandning och ett par timmars väntetid på Heathrow Nådde jag så min destination, Vancouver.
  Hade min bussbiljett betald för mig redan. Så det var bara att hoppa på och åka in ner till mitt hostel. Fint läge med en massa party runt omkring. Fullt med turister och lokalbefolkning. En riktigt härlig atmosfär.
  Träffade här Jane från Australien. Riktigt härlig tjej som är en skidfantast och bor i Whistler, B.C. Riccardo från Italien, kul snubbe som numera bor i Belgien. Och Ross från Skottland som numera bor i Nya Zeeland. Han hade kilt på sig och var en rätt duktig amatörfotograf. Även en massa andra men det var dessa jag spenderade mest tid med.
  Hade 5 sjukt roliga dagar där. Håller fortfarande kontakt med Jane. Har snackat nån gång med de andra efteråt med.



Calgary andra stoppet på resan

Kommer till Calgary utan att egentligen ha en aning om stan. Förutom att jag hade släktingar här. Hos vilka jag blev väl omhändertagen. Fick bo hos Nancy och Don i ett par veckor tills jag hittade ett eget ställe.
  Först skulle jag träffa Casey. En gemensam vän såg till att vi träffades. Jag fick åka ner till Lethbridge och kolla läget där. Det var en hit, vi hittade varandra rätt bra. Han hjälpte mig även att fixa nånstans att bo. Casey kände Colin och visste att han behövde en till som kunde flytta in i huset. Så jag kollade på det och gillade det. Skulle flytta in bara dagen efter. Det var Colin som visade mig runt. Sophie var också hemma.
  När jag flyttade in träffade jag Tom för första gången. En rolig filur. Även en av mina bättre vänner. Vi drog ut och festade redan första kvällen, jag, Tom och Sophie. Sophies engelska kompis John hängde med. Ännu en skön snubbe man lärt känna. Kommer definitivt hälsa på honom i Brimingham när jag åkt hem.
  Jag Tom och Sophie är de tre i huset som klickat bäst. Dave har haft så förbannat mycket skola. Och Colin tar bara sitt jobb sjukt allvarligt.


Från vänster: Dave, Sophie, Jag, Colin, Tom

Första jobbet i Kanada

Efter nån månad av slappande fick jag så mitt första jobb i Kanada. I början stormtrivdes jag. Tjänade bra med pengar osv. Men efter jul när försäljningen gick ner så sjönk även moralen på hela arbetsplatsen. Cheferna visste inte hur de skulle hantera det. Så de gjorde det värre genom att sparka folk höger och vänster. Idag rök ännu en. En av de som hade flest vänner bland oss säljare vilket givetvis inte gör att vi blir gladare på dem. Nästan alla som jobbar heltid som jag snackat med vill byta jobb. Och alla ogillar ledningen.
  Fick idag höra att denna ledning nu ska bort. Chefen för affären blev förflyttad till en annan affär som inte har lika bra läge och operations managern, som jag gillar, ska nån annanstans. Vet inte vart.

Här bryter jag och berättar lite om staden. Resten av historien om mitt första halvår följer i nästa del.

Calgary - staden, eller vad man nu ska kalla det

Sitter här idag med mindre än en och en halv vecka tills jag flyttar återigen. Denna gång till Toronto. Jag gillar inte riktigt Calgary. Det är en inte en riktig stad i mina ögon. Inget myller av människor i centrum. Inte nåt speciellt bra nattliv. Alla klär sig likadant. I alla fall alla vita. Det är: jeans och hoodie som gäller här. Möjligtvis t-shirt istället för hoodie. Sen har vi alla asiater. De klär sig ofta mycket bättre än kanadensarna. Sen är det andra generationens invandrare från arabländerna och indien-bangladesh. Det är ganska mångkulturellt. Om man tittar på mitt jobb till exempel har vi folk från alla hörn av världen. Sverige, Kanada, Egypten, Libanon, Indien, Bangladesh, Iran, Yemen, Kina, Korea, Guatemala, Mexico... ja listan kan göras lång. Toleransen är rätt bra. Det är bara de asiater som inte pratar engelska som folk stör sig på.
  Kärnan är så jäkla liten att det är löjligt. Men stan är sjukt stor. Allt är bara suburbia. Villakvarter efter villakvarter. Detta gör att folk mer stannar inom sin del av stan. Transitsystemet är under all kritik. Alla kör bil eftersom detta är en oljestad i ett land där soppan redan är billig.
  Det finns ett häftigt väderfenomen kallat shinook som sveper in med varm. torr luft från bergen. Detta kan höja temperaturen avsevärt! Ena veckan kan du frysa ihjäl i -40 i blåsten! Nästa går du ut för en nypa frisk luft i 10 grader med solsken! Det gör vintern lite lättare att ta. Här regnar sällan. När det kommer nederbörd har det bara varit i snö denna vintern. En mindre hagelskur har jag varit med om. Det regnade lite i höstas. Men det är verkligen otroligt torrt här. Speciellt jämfört med hemma! Mycket solsken med. Otroligt många vackra dagar så man behöver inte skämmas om man missar en.
  Folket här är väldigt öppna och lätta att ha att göra med. Det är som en slags blandning av amerikanskt och europeiskt. Närmare oss kulturmässigt än Staterna.
  Men mycket av den amerikanska kulturen som visas i hollywood filmer. Märks tydligt att USA har stor inverkan på detta enorma land till ytan men lilla land till inflytande. Ungefär som Sverige.
  Hockey och amerikansk fotboll är stora publiksporter här. Calgary Stampede, amerikansk fotboll, blev kanadensiska mästare i år. Men det firades kanske inte speciellt. Calgary Flames spelar i NHL. De är ett rätt hyfsat lag, utan svenska stjärnor dock.
  Stan är inte gjord för att promenera i. Den är byggd med bilen i åtanke. Breda gator överallt. Många rödljus och långa väntetider för fotgängare.
  Har alla förutsättningar för bra shopping eftersom man inte betalar provinsiell försäljningsskatt. Enbart statlig. Vilket gör det billigare än andra provinser. Men all shopping är samlat i köpcentrum runt om i stan. Downtown finns direkt ingen bra shopping.



fortsättning följer

Kommentarer
Postat av: tessan

hej beppus!

Har lästigenomlite av det du skrivit, emn hade vatt braom jag vetat om bloggen tidigare så jag succesivt kunnat läasa. eller du kanske sagt de innan, aja skitsamma, nu kommer jag ihåg de iaf =)

Men verkar som du har roligt, bortsätt från att calgary verkar va en kanske inte allt för rolig stad.

ska läsa färdigt allt snart!



Ta hand om dig!

PUSS

Pu

2009-02-20 @ 12:51:58
Postat av: tessan

inlägget^^ blev minst dagt kosntigt, men har bråttom!

2009-02-20 @ 12:53:05
Postat av: peter pc carlsson

Många städer i nordamerika tror jag ser ut just så. Statskärnan är inte som New York eller för den delen Stockholm. Har du kolat eller funnit något boende i Toronto.

2009-02-21 @ 01:08:08
URL: http://enbart.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0